Ingyenhitel a frissdiplomásoknak

2012.01.20. 13:00 Öltönyösrabszolga

Nem, továbbra sem fogok nagyon hírekről véleményt írni, node most mégis.
 
Az alábbi cikk szerint mostantól a diplomásoknak Magyarországon kell dolgozniuk a képzési idő kétszereséig, a végzés utáni 20 évben bármikor.
 
A cél elvileg az, hogy itthon tartsuk a képzett munkaerőt, ami szép, és nemes gondolat. Azt mondják, aki a 20 év után nem tud felmutatni megfelelő mennyiségű munkaviszonyt Magyarországon, annak vissza kell fizetnia  a képzés díját, amely félévenként AKÁR  TÖBB százezer forint is lehet!
 
Jujajj, most megijedtem.
 
Egyrészt, ha csak 20 év múlva kell visszafizetnem a képzés költségét, akkor az 20 éves ingyen hitel. (persze mégjobb, ha egyáltalán nincs kötelezettség, de szolidarítson már egy picit a fiatalság is, meg válság van, stb.)
 
De tegyük fel, rászámolják a jegybanki alapkamatokat, szóval nincs ingyen (de még mindig NAGYON olcsó hitel)
 
Szóval általában a Diplomás Pisti, ha a szakmájában helyezkedik el külföldön, akkor azért nem keres rosszul. Feltételezve, hogy Nyugat felé indult, és az emebrek 90%-a így tesz, csak a maradék 10% megy kalandvágyból, szerelemből és egyéb irracionális okból Laoszba kormányhivatalnoknak.
 
Szóval félévenként a többszázezer. Legyen középáras a képzés, 500 ezer forint per félév. Nyilván a kamu közgazdász szakokon ez inkább csak 200 ezer, Orvoséknál meg sokkal több, de várhatóan az Orvos ki fogja termelni magának, mondjuk Norvégiában.
 
Tegyük fel, 10 félévet töltött felsőoktatásban emberünk, azaz átlagosan 5.000.000 forint "tartozása" van. Namost ez az ötmillió szinte aprópénz, de maximum egy éves megtakarítás, kb a harmadik munkában töltött évben. (feltételezve, hogy valami rendes helyre vették fel emberünket és nem feketemosogatónak, de akkor már rég rossz, mindegy, hogy a világ melyik részén van.)
 
A konklúzió számomra az, hogy hogy ez a súlyos retorzió egyáltalán nem tart itthon senkit, aki csak egy kicsit is komolyan gondolja a karriert. Mondjuk 20 év múlva nem mintha tétel lenne az az 5 misi, sőt, kinézem a közigazgatásból, hogy simán elhagyják az adataimat, de ha bejött az élet, akkor sosem fognak megtalálni Zürichi lakásomban. Vagy Andorrában. Vagy a Bahamákon.
 
Ismét, az unalomig ismételt kliséhez érünk vissza, miszerint ne büntetéssel, hanem rendes fizuval csábítsák maradásra az ifjakat. Nem kellenek svájci fizetések, elég egy sima osztrák 2000 Euro nettó. Az már akkora jólét, hogy nagyon kevesen vállalnák a macerát a másik országgal, beilleszkedési nehézségekkel, és a többivel.
 
Teccikérteni?

224 komment · 5 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://oltonyosrabszolga.blog.hu/api/trackback/id/tr273593913

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: A TV2 az MTV Híradó babérjaira tör 2012.01.22. 07:13:16

Ezzel a képpel szeretnénk gratulálni a TV2 Tényeknek az Educatio kiállítással kapcsolatos „objektív” tájékoztatásért, amellyel már már szinte az MTV Híradó mélységeibe zuhant.

Trackback: A Tényekben is a cenzúra az úr 2012.01.21. 13:19:23

A TV2 híradója is beszámolt az Educatio kiállítás megnyitójáról, csak éppen a diákok demonstrációját felejtették el megemlíteni....

Trackback: Mocsai Lajost köztársasági elnöknek! - Újvidéken képesek vagyunk közösen küzdeni és örülni, otthon miért nem? 2012.01.21. 03:41:36

Ma megtörtént, amitől féltem. Barátom Pick Szeged-sálat akasztott a nyakamba, úgy látszik, a szerdai meccsen tanúsított jó magaviseletemmel kiérdemeltem, a sál persze feltűnik a stadion előtt néhány veszprémi drukkernek, akik valamit mondanak is rá vic...

Trackback: A nap képe: a narancsdroid 2012.01.20. 23:17:06

Pali bácsi vaníliás karikás képének kihívója akadt :) (Kép: mandiner.hu)  

Trackback: Matolcsy György életrajza 2012.01.20. 23:16:31

Hogyan irányíthatja egy nemzet gazdaságát az, akinek egyetlen nap munkatapasztalata sincs a versenyszférában? Nemzetgazdasági miniszterünk soha nem dolgozott vállalkozásban, ám figyelemre méltó időt töltött igazgatással, elnökléssel, kurátorkodással és...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2012.01.21. 00:25:41

@ritmikus csimpifon: ha Anglia: Gumtree
vagy gov.com.uk

2012.01.21. 00:27:33

@külföldi bankszámla:
Csak bűnügyben adják ki a "banktitkot". Ez meg ugye, nem az.

2012.01.21. 00:31:06

@we:" Angliában 50 ezer font már kimondottan igen jónak számít, de még az sincs 2 millióFt/ hó."

Most még.

nyúzott arcú lány 2012.01.21. 00:31:14

@xstranger: Ott a pont, én is emiatt döntöttem így :-)

xstranger 2012.01.21. 00:34:48

@Öltönyösrabszolga: Ezzel az a baj hogy a rengeteg allami funkcio kozul valoszinuleg az ingyenes oktatas a leghasznosabb, netto GDP termeles, adobefizetes etc. szempontjabol. Pontosan ezert van mindenhol a vilagon valamifele ingyenes vagy tamogatott oktatas.

xstranger 2012.01.21. 00:38:01

@tildy:): Ismerosok koreben tapasztalt Java vagy C# programozo ~100k (szamlara), Cityben penzugyi melo is kb.

Napi erdekes statisztika: Londoni atlagfizetes 33k, top 1 percentile ~120k. Ebbol ki lehet szamolni mennyi jut nettoba havonta, es mekkora szerencse kell hozza hogy abba a bizonyos 1%ba bekerulj.

SvenH. (törölt) 2012.01.21. 00:40:41

@xstranger: pl. amerika nem? ott ugy tamogatnak hogy a jol meno kogazdag volt egyetemista adomanyoz az egyetemnek, hogy legyen a volt egyetemenek szinvonala,
acsi, mintha itten is ezt akarnak csinalni? hogy a jol meno gazdag nyugatival fizettetnek egy kis adomanyt? hat mi itt a gond?

vernarancs 2012.01.21. 00:41:57

Most akkor schmitt pali friss diplomas? En speciel palit elengednem akar most is. Menjen Ugandaba.

xstranger 2012.01.21. 00:48:04

@SvenH.: Ez ugye vicc volt, nem latom a smilet.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2012.01.21. 00:49:30

@xstranger: Oke, Contractban melok eseten azert joval magasabb a fizetes.

@Öltönyösrabszolga: azert az elejen evente szepen megy felfele 20% -t vagy akar tobbet is, ami nem rossz.

@tede: embere valogatja, en mikor 2009ben otthonrol eljottem, kerestem odahaza netto 200-t. Nem vagyok egy vezeto tipus, es ahogy latom azona teruleten , amit en szeretek kb max netto 350 a teteje otthon , nem nagyon tudtam volna fentebb menni ezen a teren, valtani meg nem szeretnek, mert szeretem. Manageri , teamleaderi kvalitasaim meg nincsenek, es nem is ereznem ugy jol magam.

Mondjuk az meg a masik, hogy evekig meg csak junior pozikat sem kaptam otthon ezen a teren ( vagy nem volt, vagy eleve nem megszokott ha egy no programozik) , es plusz egyetem meg a munka mellett nem igazan fert bele, hogy meg maganban kodoljak is . Egyszeruen faradtan nem lehet igazan jol csinalni.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2012.01.21. 00:51:08

@Könnyen elkaptuk, uram!: Ha infos/fejlesztoi melot akar, akkor nem ajanlom a gumtree-t.

Inkabb Itjobboard, vagy cwjobs, vagy esetleg monster.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.01.21. 01:04:07

5 miller megtakaritas egy evben?
na Te sem dolgoztal meg NYUGAT-on

Winston Smith 2012.01.21. 01:08:49

"Mondjuk 20 év múlva nem mintha tétel lenne az az 5 misi"

Azért ha mindezt felszorzod az alapkamattal (ami jelenleg 7%), akkor húsz év múlva közel 20 millióval jössz az államkincstárnak. Ami azért már sehol nem az aprópénz kategória.

Ha ez nem tart itthon, akkor OK, sok sikert a nagyvilágban, de legalább korrekt módon visszafizeted a felsőoktatási képzésed költségeit, és nem az itthon maradónak kell mindezt kigazdálkodniuk a kis magyar fizetésükből.

Zigomer Trubahin · http://ertedmar.blog.hu/ 2012.01.21. 01:18:11

@DR.version:

www.payscale.com/research/UK/Job=Sr._Software_Engineer_%2f_Developer_%2f_Programmer/Salary

Ha Nyugat-Európában egy programozó bére 2 milla körül lenne, az több mint 6500 euró lenne. Bárki, akinek van némi nyugati jártassága, az tudja, hogy ez egyszerű beosztottnak (aminek átlag magyarnak van esélye kimenni) semmilyen szakmában nem normál fizetés. Ez határozottan rohadt jó fizetés lenne akárhol.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.01.21. 01:19:02

@Winston Smith: igy van
nem baj ha nem tart otthon senkit, de akkor fizesse ki amit rakoltottek
ennelkul sem tart otthon semmi senkit es fizetni sem kene
tehat nincs ezzel baj
a masik lehetoseg a "piaci" tandij, de akkor meg azon sirnanak, hogy a szegeny okos gyereket nem hagyjak tanulni

nyúzott arcú lány 2012.01.21. 01:24:43

@hagyma: de jó, itt van hagyma is amerikából :-)
Azt hittem, csak a homáron ír...

nyúzott arcú lány 2012.01.21. 01:27:27

Akkor döntöttem úgy, hogy nem megyek haza, amikor megláttam ezt:
www.gyerehaza.org

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.01.21. 01:29:19

@nyúzott arcú lány: este vacsora elott hagyma szetnez az indexen es a cimlapon
amugy a malackarajon vagyok igazan aktiv:)
a homar EDE ota leszallo agban van

nyúzott arcú lány 2012.01.21. 01:30:26

EDE volt a legjobb, 2008. augusztus 4. Emlékszem, a barátom szülinapja... :-)

Zigomer Trubahin · http://ertedmar.blog.hu/ 2012.01.21. 01:30:29

@Gaius Plinius Secundus: Hol 1 EUR egy buszjegy Németországban? Berlinben 2,30. Az bizony 700 Ft. Képesítés nélküli emberek bőven 1000 euró alatt keresnek. Pékekről nem tudok, de erősen kétlem, hogy a kenyér a kemencébe pakolásáért meg a pult mögött ácsorgásért 1800-at kapna, hacsak nincs részesedése a pékségben.

www.gehaltsvergleich.com/gehalt/Baecker-Baeckerin.html

Eszerint tartományonként az átlag bruttó fizetések pékeknél 1900 (Bréma) és 1000 (Berlin) euró között szóródnak, az 1300 és 800 közti nettót jelent.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.01.21. 01:30:38

amugy Californiai rendszamtablat lattam, gondoltam megint megtudom, milyen a rendszer itt, meg hogy itt nem kell dolgozni es ingyen lesz bolcsesz mindenki 1 millio dollaros osztondijal

DR.version · http://m-12.blog.hu 2012.01.21. 01:35:17

@Zigomer Trubahin: 45 -55 ezer font az atlag egy c++ programozonak , egy kicsit gyengul meg a forint meglesz a 2 millio havonta

www.technojobs.co.uk/

nyehehe 2012.01.21. 01:36:46

@nyúzott arcú lány: én itthon keresek kb ennyit (4k-1M között, változó) de nem jövök ki belőle :-)

Zigomer Trubahin · http://ertedmar.blog.hu/ 2012.01.21. 01:38:03

@kovi1970: Az vili, hogy kevesebbet akarnak költeni, de őrültség a költségvetésben nem is olyan hatalmas tételt kitevő felsőoktatáson spórolni, amikor ezer más léken ömlik ki a zsé. Néhány értelmes, nem hűbelebalázs lépéssel is sokat lehetett volna fogni. Pl. most úgy van, hogy ha felvesznek államira (felvételi eredmény alapján), akkor kijárod államin az 5 (3 stb.) évet, ha full kettes az átlagod, akkor is. Na pl. ebből lehetett volna azt csinálni, hogy minden félévkor újraosztani a helyeket, a legjobb X% kerül az államiba, a többi költségtérítéses. Rögtön lett volna teperés a lógosok körében.

xstranger 2012.01.21. 01:38:23

@DR.version: lehet hogy tul keson, de megkerdeznem hogy brutto vagy netto osszegrol beszelunk. Ne felejtsuk hogy UKban 36k font alatt 20% az ado, meg egy kicsit a nyugdijra es kesz.

nyúzott arcú lány 2012.01.21. 01:42:32

@nyehehe: ha nem jössz ki, akkor menj (gyere) ki... :-)

nyehehe 2012.01.21. 01:44:25

@nyúzott arcú lány: néha vannak osztrák/olasz munkáim. (építőipar) Olyankor még durvábban szórom. Olyan országban kéne melóznom, ahol rondák a nők, és alkoholtilalom van.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2012.01.21. 01:50:56

@DR.version: Bruttoban. AMi netto olyan 3 ezer font...

Kezdok, es mid levelek meg inkabb 40 alatt kapnak.

min 2012.01.21. 01:54:39

Okés osztrák fizukat kérnek de minden szolgáltatásért osztrák díjakat fizessenek a fodrásztól a szervizig... Mit képzelnek már ezek...

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2012.01.21. 01:59:39

@min: Szegyeljek magukat, ha Magyarorszagon akarjak elkolteni a penzuket, ugye?:D:D

Ha sok szolgaltatasra van raszorulva az ember, akkor tenyleg horror arak tudnak lenni kulfoldon. En mondjuk otthon is evi egyszer jartam fodraszhoz, szervizbe se gyakran.

Napkutya 2012.01.21. 02:11:20

Az elejétől: 5.000.000-ót (karcsún) költöttél a diplomádra.

Kezdő doktorként, kapsz NETTÓ 117-150.000 forintot. Mondjuk, 100.000-ból meg is élsz, ha a szülők is támogatnak.. Alsó hangon, HAVI 33.000-at buksz, anélkül, hogy bármit is törlesztettél volna.

NE legyünk már hülyék!

Egy kezdő orvos, a magyar rendszerben a fizetése DUPLÁJÁT keresi, ha elmegy gyógyszerügynökként naptárat és golyóstollat osztogatni, mintha tanulná a vállalt hivatását!

Ha valaki komolyan gondolja, évek óta ki KELL menni, hogy az egyetem után fejlődjön valaki.

SvenH. (törölt) 2012.01.21. 02:24:26

@Napkutya: szerintem is tovabbi csiszolasokat igenyel ez a torveny, pl. a tipikusan celiranyos kepzeseknel meg kellene kovetelni hogy a delikvens a betoltott munkakort lassa el
orvos es tanar az tutti olyan hogy adott munkakorre kepzik

bkkzol 2012.01.21. 02:45:30

@tede: igen, ausztria gazdag ország,mert bankjaik kelt-európában adták ki a hiteljeiket 400% kamatra. Osztrák cégek építik az autópályákat 3x annyiért.
A magyar diplomás "értelmiségről" meg annyit, hogy gond a diplomához megszerezni a nyelv vizsgát, egy hetes svájci "ovábképzésért" cserébe egész évben irja fel az adott gyógyszergyár méregdrága termékét... kicsinyes.
Orvosképzésben is csak azt látják, hogy miként csinálja meg az állami labor a vizsgálatokat soronkívül, fizetés meg este otthon a konyhából átalakított rendelőben (kassza). Igen szomorú. Vizsgálatkor szórják a névjegykártyájukat a magánrendelésről! Próbáljákmeg ezt Svájcban.

Kamazszutra 2012.01.21. 06:26:35

Igen, én úgy csináltam volna, hogy az 5 éves képzésnél az első 10 évet kell itthon tölteni. Ellenkező esetben lehet önköltségesen tanulni. És hozzáteszem, hogy amennyiben nem tartja be, úgy szerződésszegés kikötöttem volna kötbért, valamint ugyanazt a kamatot kell fizetnie, mint amit bárki fizet a navnak (banki alapkamat kétszerese). Mindenesetre a rendszert úgy kellene kialakítani, hgoy az önköltséges képzésnél drágább legyen, ha valaki szerződést szeg az állammal szemben és a támogatott képzés után megy ki dolgozni... Esetleg 5 év türelmi idő még belefér, ha valaki nagyon menni akar, de akkor a kinti béréből röhögve kifizeti a képzés díját és az extrákat és helyette lehet új szakembert képezni. Az a baj, hogy jelenleg csak öljük a pénzt a felsőoktatásba és a többség ezután húz el az országból.

Tudom, a saját gyerekem ellen beszélek, de azért az is milyen, hogy az orvosokat az adófizetők pénzéből kiképezzük és amint kikerültek már húznak is Angliába reizdenskedni és élni. Mondjuk megértem őket, kint minimum 10x jobban keresnek, de akkor is?

2012.01.21. 07:06:36

@bkkzol:" Vizsgálatkor szórják a névjegykártyájukat a magánrendelésről! Próbáljákmeg ezt Svájcban. "

Ennek mi köze az egyetemi képzéshez? Valami baj van a fejedben. Orvos látott?

kpityu2 2012.01.21. 07:33:05

"Ismét, az unalomig ismételt kliséhez érünk vissza, miszerint ne büntetéssel, hanem rendes fizuval csábítsák maradásra az ifjakat."

Ezt a főnöködnek magyarázd. Vagy a magyar kormánytól várod, hogy kiegészítse a fizetésedet a feketemosogatók adójából?

turbobiga 2012.01.21. 07:43:54

@Pdudas:
Nos, élnek rokonaim svájcban, így első kézből van infom az ottani életről. Átlagos középosztálybeli családról van szó 3 gyerekkel. Anyuka háztartásbeli, apuka sokat dolgozik. 7 órakor elmegy otthonról és 19 órakor ér haza. Kb 30 km-re lakik a munkahelyétől. Számítógépes szaki nem vezető beosztásban.
Minden évben mentek nyaralni Európa valamelyik országába, plusz hazalátogattak Magyaroszágra.
Idén a 3 gyerek nyelvi táborba is ment. Egy Angliába és 2 Franciaországba, ezek fizetős táborok.
Természetesen spórolósan élnek, nem Guinnes sör és kaviár, de nem is Tesco gazdaságos, bocs Migros.
Ja és az autópálya matrica 40 CHF volt 10 évvel ezelőtt most meg 45 CHF. Ez éves és mindenhol érvényes a svájci úthálózatban. Ennyit a drága az élet Svájcbanról.
Most mondhatnád, hogy túl általános ez a szöveg a tiedhez képest, de nem általánosabb a te adataidnál. Átlagfizatés, átlagköltség átlagsvájci ilyen csak a statisztikákban létezi.
De tiszában vagyok azzal, hogy a Migros eladó, vagy McDonalds pultos, aki többnyire szinesbőrü vendégmunkás vagy diák, Svájcban sem a frenti szinvonalon él

Deres · http://textura.blog.hu 2012.01.21. 08:00:02

A kormány javaslata nagyon nagylelkű. Én sokkal keményebb lennék. Fizettetném a tandíjat mindenkivel, és a legjobbakkal tanulmányi szerződést köthetne az állam.

Igen, ezzel a szegény ember gyerekével kiszúrnánk. Oda az esélyegyenlőség. Nem gond. Megtanulnának az emberek saját lábukon járni.

Tanácsos úr 2012.01.21. 08:04:44

Valószínű, hogy én vagyok a legöregebb kommentelő. Röviden: diploma 1974, orvos, magyar egyetemi klinika 1991-ig, akkor e. docensként pályázat Ausztriába, azóta főorvos itt. Gyakorlatilag üres kézzel jöttem, új életet kezdtem 41 évesen. Ma már nem albérlet, hanem családi ház, a jónál azért kicsit jobb körülmények az élet minden területén. És ami így 60+ ként a legfontosabb: nyugalom, biztoság, biztonság, nyugalom, stb.

Ez is egy alternatíva, szóval nem kötelező azonnal, frissdiplomásként nyugatra menni, megéri valamit még a szakmába belefektetni, tanulni, tapasztalatot szerezni a hazában és már mondjuk többé-kevésbé elismert szakemberként új helyet keresni. Akkor otthon sem maradsz adós (én a 17 "magyar" évemmel - kezdő fizetés 1150 Ft, az akkor is csak meghalni volt sok - mindent leszolgáltam) és a nagyvilágban sem kell legalul kezdeni.

Ps. 1991-ben még nem adtak az osztrák bankok "40%-ra kölcsönt" és még nem épült 1 km autópálya sem, de Ausztria már akkor is sokkal, de sokkal gazdagabb volt, min Magyarország, szóval legalább ebben a blogban ne tessenek kétpofára bankozni.

collateral collector (törölt) 2012.01.21. 08:33:12

"ÖRÖKRE ELTÖRÖLTÜK A TANDÍJAT" - orbán viktor, 2008-03-09.

"ÉLJEN, ÉLJEN, KÖSZÖNJÜK, VIKTOR!!!" - fidesz-szavazók.

Jack__Bauer 2012.01.21. 08:42:01

"Tegyük fel, 10 félévet töltött felsőoktatásban emberünk, azaz átlagosan 5.000.000 forint "tartozása" van. Namost ez az ötmillió szinte aprópénz, de maximum egy éves megtakarítás, kb a harmadik munkában töltött évben."

@Posztoló: hallottál már a pénz időértékéről? :)
Tudod mennyit érne a mai 5 000 000 forint változatlan (egyébként jelenleg erősen növekvő tendenciájú) mai jegybanki alapkamat + 3%-ot véve (tehát össz 10%) 20 év múlva?
Nagyjából 33 650 000 HUF-ot, nem számolva azt, hogy a félévenkénti 500 000 se 5 000 000-t adna ki 10 félév alatt, hanem jóval többet.

genghis 2012.01.21. 08:49:18

amugymeg vicc az egesz otlet. egy gepeszmernok ismerosom a diploma utan masfel evig munkanelkuli volt, az elmult harom evben mindent elvallalt (bolti aru feltoltestol kezdve amit lehetett) pillanatot nem tudott a szakmajaban dolgozni. ezekutan becsonget hozza allambacsi hogy nem mehecc kulfoldre melozni es fizess, sztem torkonszurja viktort egy kihegyezett radirral.
es valamiert nem hiszem hogy az o peldaja olyan baromi egyedi lenne...

Schmitt Pak 2012.01.21. 08:56:12

Az az otmillio akkor plane tetel lesz ha van mondjuk ketszaz milla vagyonod. Ha nincs mert mondjuk csak fel misit kapsz havonta - vagyis annyit, amennyit meg kene takaritanod minden honapban-, akkor maris borult a nagy terv. Mi van akkor ha egy misit kapsz es szuletik egy gyerek? Akkor az megint nem eleg.

A masik fele, hogy husz evvel ezelott ha volt ot misid akkor biztos, hogy voltak befolyasos ismeroseid, irigykedve neztek rad a szomszedok.
Tehat kimondhatjuk, hogy romlik a penz erteke, ergo tobbel fogsz tartozni mire a torleszteshez ersz.

Felre ne ertsd nem szemelyeskedni akarok, de fingod nincs, hogy mirol beszelsz. Legalabbis sem a matek, sem egyeb realtargyak nem allhatnak tul kozel hozzad.

Az, hogy maradni kell meg egyszeruen egy bloff. Nem lesz jogalap visszakerni a penzt. Legalabbis amig a EU-ban vagyunk.

Krutzifix 2012.01.21. 09:02:59

@Rodolfo63: Miért? Ma nincs befizetés? Az más!

Krutzifix 2012.01.21. 09:09:47

Ebből a sarcból csak az hiányzik, hogy vajon biztosítja-e az állam az elhelyezkedés lehetőségét normális, emberi élethez szükséges bérrel? Vagyis abból az 1 millió munkahelyből jut-e majd az állami pénzen tanult friss diplomásoknak is...avagy dolgozhatnak lókupecként, és az is beleszámít a kétszeres időbe?

miro1 2012.01.21. 09:12:15

Nincs szükség már a felsőoktatás felére, csökkenő gyereklétszám, és bizony az alacsony színvonalú diákok miatt, ma a felsőoktatásban olyan szigor lenne, mint 1995-ben, bizony nagyon kevésnek sikerülne diplomázni. Emlékszem arra az időkre, hogy egyetemre nem is volt érdemes próbálkoznia annak, akik 4.3 alatt voltak, főiskolánál is nagyjából a 3.7 szint már határ volt, ma... , csak meg ne bukjál az érettségin, elmégy egy büfészakra, vagy olyanra ami nagyon keresett ezért tömegiparrá vált...
Szerintem teljesen rendben van ez a dolog, mára ez van, van egy szakajtó jogász, és bölcsész aki munkanélküliként kezdi az életet, miért szúrjunk ki velük?

Egyébként ez a japán séma, ott bizony így van sőt a vállaltok fizetik a tanítást, és ott kell dolgoznod

Studiosus 2012.01.21. 09:22:00

no de vajon hogyan lesz a magyar átlagfizetés havi 2000 euró nettó? majd a kormány megmondja? vagy törvénybe fekteti a parlament?
hát az a helyzet, hogy nem. hanem vannak valódi menedzsmentre képes, nemzetközi szinten képzett vállalkozók (hoppá, a képzések szintjének a tandíj fejében történő brutális megemeléséről egy szó sem esett), meg vannak magasan képzett szakemberek (akik készség szinten ismerik szakmájuk eszköztárát, és nemcsak egy kettessel átcsúsztak a nevesincs bulifőiskola képzésén), és aztán kegyetlen tempóban nemzetközileg versenyképes termékeket gyártanak, amit a vásárlóerővel jelenleg rendelkező nyugat vesz, mint a cukrot, a hazai árszínvonalhoz képest jóval magasabban, ettől aztán nagyobb lesz a vállalkozó nyeresége, több fizetést tud adni, amitől itthon is megnövekszik a vásárlóerő, ami tovább növeli a vállalkozó profitját itthon is, és így tovább, és akkor egyszer csak elérjük a 2000 Eur nettó havi átlagfizetést.

ebben a sorrendben. attól, mert pénzért kapja a hallgató ugyanazt a bárgyú, fáradt, színvonaltalan szart, amit nálunk felsőoktatásnak neveznek, még semmi sem fog változni. legfeljebb a politikusok többet tudnak majd lenyúlni. nem véletlen, hogy ahol végigjárták ezt az utat, ott egy képzés 30-50 millió forintnak felel meg, de az oktatás is fullos, motivált, hatékony, és az ottani fizetésekkel ezt is pillanatok alatt lehet később egy ennek megfelelő állásban kitermelni.

magyarország mindig is komonista szemléletű marad, legalább a mi életünkben már tuti biztos, ahol senki nem akar energiát befektetni egy kiemelkedő teljesítménybe, mert tudja, hogy 100 lusta, mihaszna ember fog az ő küzdelméből viszonylag jól élni anélkül, hogy bármit tenne. ez a komonista mentalitás, a lúzerek mentalitása, ez volt itt 60 évig, és lesz még vagy 100-200 évig.

csodalámpa 2012.01.21. 09:26:55

@lokotus: na már vártam a szokásos frusztrált bme-est.....töri-pedagógia diplomával br. 200 000 HUF-tal több a fizum, mint a tesómnak, aki BME-t végzett (villany+infó) és nem szoptam le érte senkit:D qrvára unalmas már a bölcsészfikázás, kiscsillag....

miro1 2012.01.21. 09:32:56

@csodalámpa: Tény ma nincs szükség a bölcsészképzés nagy részére

különvélemény 2012.01.21. 09:36:59

@miro1: "és bizony az alacsony színvonalú diákok miatt,"

:)

Az oktatás színvonaláról ne is beszéljünk...

csodalámpa 2012.01.21. 09:38:00

ezt nem vitatom, de azért jókat mosolygok a "bőcsészek" elleni puffogásokon - a különböző BTK-kon végzett ismerőseim nagyobb része van állásban, mint a gazdasági/jogi/eü/műszaki irányban végzettek, ez egy csúnya és fájdalmas tény....

csodalámpa 2012.01.21. 09:38:01

ezt nem vitatom, de azért jókat mosolygok a "bőcsészek" elleni puffogásokon - a különböző BTK-kon végzett ismerőseim nagyobb része van állásban, mint a gazdasági/jogi/eü/műszaki irányban végzettek, ez egy csúnya és fájdalmas tény....

miro1 2012.01.21. 09:43:23

@különvélemény: Amilyen a diák olyan a színvonak...

miro1 2012.01.21. 09:45:45

@miro1: színvonal... elnézést de elütöttem

Anti Anyag (törölt) 2012.01.21. 09:58:31

Teljesen logikus. Elvégre képzését az adófizetők fizetik. Bárki más számára nyitottak az önköltséges szakok.

Egyébként pár embernek írom, mielőtt ideír, tájékozódjon. Nem diploma után kell ledolgozni ezt az időszakot, hanem amikor akarja, egészen nyugdíjig. A delikvens diploma után kimehet külföldre, megcsinálhatja a karrierjét ha tudja és ha ott letelepszik, csak vissza kell utalnia képzése költségeit, ami nyilván ekkor nem is nehéz.

Már régen be kellett volna ezt vezetni, teljesen korrekt.

sieddie 2012.01.21. 09:59:17

@Öltönyösrabszolga: Fizetős egyetem egymillióért/félév?Azt jelenti,hogy durván 150 ezret kellene spórolni gyerek egyetemére havonta.Ha kétgyerekem van 300 ezret és ebben nincs benne kajáztatás,koli/albi pénz,hobbik,társasági élet kiadása,könyvek,nyomtatás,fénymásolás ruha stb.Persze lehet diákhitelből is finanszírozni, mint reklám mondja felelősen 10-szer 1 milliós tartozással kezdeni az életet.A jövedelem és gyerekszám között negatív kapcsolat van (tehát minél több a money annál kevesebb a gyerek) ergó ez azzal járna, hogy drasztikusan lecsökkene azegyetemre járók száma, így egyetemet/egytemeket kell majd bezárni (mondjuk ebben a rendszerben is elkerülhetetlen lesz).Az elképzelésed szerint csak magas jövedelmmel rendelkezők,tanulnak jól és érhetnek el jó eredmény az alacsony jövedelműek nem (akik nem bírják fizetni az egyetemi képzést).Tapasztalataim szerint ha fizetős lenne az egyetem és mostani fizetős szakokon sokan úgy gondolják, hogy vazzeg befizettem egy valag pénzt, ezért nehogy már meghúzzanak.Finanszírozás szempontjából nem oldanád fel a mostani paradoxon helyzetet, hisz minél több tanuló annál több pénz, csak annyi változna, hogy nem az állam fizetne, hanem gipsz Jakab állampolgár.Az egyetemnek nem lenne akkor sem érdeke kirúgni senkit hisz akkor rögtön kidobna 2 millió ft-ot az ablakon, ami nem kis érvágás jelentene.Emellett eluralkodhatna az a szemlélet,hogy ott fizetem a tandíjat,ahol kevesebbet kell tanulni, könnyebben megkapom a diplomát, mint az autóvezetés oktatás esetében.Véleményem szerint minden egyetemnek csak kutatásra adnék pénzt, legfeljebb átmeneti időszakra adnék egyéb költségekre pénzt, a hallgatói létszám után járó mostani költség térítést megszüntetném, mert nem érdeke az egyetemnek sőt ellenérdekelt abban, hogy valaki elhagyja az egyetemet.Egyéb költségekre szánt pénz független lenne a hallgatói létszámtól(ezért vannak az egyetemen újabb és ujabb semmitlen szakok), csak mostani támogatás lennne az alapja amit fokozatosan megszüntetnék (mondjuk ott lenne az olyan szakok problémája mint a teológus,magyar tanár stb).Elég lenne egy új sebészeti eljárás,műszaki találmány,vagy egy új kukoricahibrid,növényvédőszer és dollár milliárdokat kereshetne vele az egyetem....

TrueY · http://qltura.blog.hu 2012.01.21. 10:02:18

Nem hülyeség az államilag támogatás. Csak nem értem, hogy ha valaki belekerül, akkor miért nem tud kikerülni belőle. Egy jó érettségi után végig kettesekkel lehet szerezni egy államilag támogatott papírt. Miért nem mondjuk a legjobb N embert támogatjuk?

TrueY · http://qltura.blog.hu 2012.01.21. 10:04:11

@különvélemény: "Ha az usát nézzük, aki ugyebár a demokrácia csúcsa, akkor soha nem lehet egy forintod sem magyar számlán, mert azonnal levonják."

Miért ne lehetne mondjuk forintszámlám egy amirókai bankban? Abból hogyan vonnak le bármit is, ha nem tudnak róla?

TrueY · http://qltura.blog.hu 2012.01.21. 10:05:54

@különvélemény: "Ennek továbbfejlesztett változata az egyezmények megkötése, lásd usa.
Tehát ha máshol nyitsz számlát, nyilatkoznod kell, hogy nem vagy magyar állampolgár, különben vonják, ha hazudsz,akkor börtön."

Na jó, akkor dél-amerika... ;) venezuelában csak nem vonnak? ;)

Elstron 2012.01.21. 10:10:17

@lokotus: Jajj, ne fárassz már ember! Még a törvényt előkészítő anyagban is benne van, hogy a legjobb elhelyezkedési mutatókkal rendelkező szakok: jogász, közgazdász. Mi a fenéről beszélünk akkor? Épp ezért nyilatkozta - többek között - a Rektori Konferencia is (amely nem épp diákbarát), hogy minden szakmaiságot nélkülöz ez a döntés.

Jártam én is a BME-re, marhára nem a keretszám volt a szűk keresztmetszet, hanem a szakot elvégzők száma. Hiába vettek fel 500 embert infóra, ha abból 50 végzett. Akkor most mi a biznisz abban, hogy felvesznek 600-700-at? Ugyanúgy 50 fog végezni, mert a legjobbak eddig is oda jelentkeztek, cserébe most majd több hülye kerül be. Köszi, hatalmas üzletet csinált a kormány.

Cserébe a mai napig legjobb elhelyezkedési mutatókkal rendelkező Corvinus 75 állami gazdasági helyet kapott. Az előkészítő iratban benne van, hogy ez a keretszám még a kormányzatból kihulló közszolgákat sem tudja pótolni.

Pdudas 2012.01.21. 10:16:49

@turbobiga:
Ugy latom paran felreertettek a posztjaimat.
Nem azt mondtam, hogy svajc altalanosan draga.
A mondandom lenyege az, hogy az egeszseg biztositas/lakas/kaja draga ha normalisan akarsz elni. En abbol indulok ki, hogy aki oda kimegy az mar viszonylag normalisan elt otthon is, hiszen valamiert felvettek.

Persze nem csak draga lakasok/hazak vannak - amerre en jartam arra horror volt a lakas kerdes (St Moritz es Genf).

Ha a lakason/kajan/biztositason tudnak sporolni (mert mondjuk hazajar fogorvoshoz), akkor akar az emlitett 100k brutto eves berbol is meg tud elni a 2-3 tagu csalad. Ha ezen nem tudnak sporolni - akkor mar szukos a kereset.
Ezert irtam, hogy egyedulallo es fiatal reszere ajanlott (hiszen kalandnak is felfoghato amig megteremti a normalis eletet) - csaladdal mar neccesebb (vagy egybol vezeto pozicio kell a normalis elethez).

Ha a lakas kerdes olcson meguszhato, akkor nem problema egy svajci elet a fiatalabbaknak.
Nekem az 1-2e Chf aron talalhato lakasok (hazrol szo sincs) a fentebb emlitett korzetekben nem voltak elfogadhatok. Biztosan en vagyok igenyes. De feleseggel es gyerekkel az egy vagy masfel szoba nem opcio.

Pdudas 2012.01.21. 10:30:00

@Pdudas:
Csak hogy vilagos legyen:
130m2 tengerpartrol nem koltozunk 50 m2 hegyvidek/nagyvarosba, meg akkor sem ha mondjuk a fizetes mondjuk 50%-kal tobb.
Ugyanis svajc kb 3x dragabb szlovenianal (ha nem csak az arukat nezzuk hanem a szolgaltatas/egeszsegugy/allam osszesseget....

Csak egy pelda:
- itt egy jo minosegu olasz sonka kb 17 Euro per kilo. Ugyanez (tenyleg ugyanaz a gyarto) St Moritzban (az a fo utcarol nyilo emeletes uzlet aminek az aljaban van a parkolo) 55 Chf.

Pdudas 2012.01.21. 10:34:41

@Elstron:
Ez mindig is igy volt. A keretszamok alapjan kapnak tamogatast. Anno 600-an kezdtunk a Kandon es 50 fejejzte be az elso evet. Inkabb vegyenek fel kevesebbet - de azok vegezzenek is.

Az en idomben meg nem volt kredit rendszer - bukta eseten max 1 felev ismetles es csokolom.
Szerintem hulyeseg a kredit rendszer - elkenyelmesiti a tanulot es a tologatassal nincs inspiralva a hatekony tanulasra.

sieddie 2012.01.21. 11:17:30

@sieddie: Kiegészítés:
Olyan létező jelenségekről meg ne beszéljünk, amikor az apuka felújítatja tornatermet milliókért, cserébe gyerköcöt nem szabad nehéz kérdéseket feltenni.Nem szabad leszidni.Ugyanez a gyerek majd középiskolába kerül, ahol az apuka megint benyom pár milliát az alapítványon keresztül, cserébe megint érinthetetlen lesz.Majd ez a gyerek érettségizik, apuk megtámogatja a kiszemelt egyetem cserébe felveszik.Egyetemen megint a kivételezettek közé kerül...Pénz csak rövid ideig tud valakit motiválni,hosszú távon mindig az egyéni ambiciók döntenek.Mennyire igaz ez, ott van a történelmi események.Zsoldoshadsereggel védett váraink egytől-egyig elestek,ahol rosszul fizetett-felszerelt helyi emberek védték végsőkig kitartottak, illetve értek el sikereket.(köszeg,eger,szigetvár stb)

prkl 2012.01.21. 11:20:37

@DR.version: hol 2 millió egy programozó bére? rohanok oda rögtön :)

zum trucc 2012.01.21. 11:24:58

Hát ugye, mondhatni pofon a szarnak a visszatérítési kötelezettség. Minden egyes igényt polgári perben kellene érvényesíteni az elszármazottak új hazájában, az ottani jog szerint. Ez lehetetlen.
Mindenesetre önmagában elég indok lenne a jogászképzési keretek megtízszerezésére, ha bárki komolyan venné H. Rózsa baromságait.

zum trucc 2012.01.21. 11:27:34

@miro1: Hát elnézve a helyesírásodat, azért néhány magyar nyelv- és irodalomtanár még elkélne. Pardon, nem bírtam kihagyni.
Amúgy tudom, az elnöki teendők ellátása miatt nincs időd átfutni, amit leírtál, a neved dr....

tundee 2012.01.21. 11:31:17

@netnepper: Arra sajnos nincs politikai hajlandóság, hogy az ellopott és az "elhűtlenkezelt" milliárdok visszakerüljenek az államkasszába. Erről legfeljebb csak mi állampolgárok álmodozhatunk, de mivel az eddigi politikai vezetés kb.100%-a részesült a "jóból", majd hülyék lesznek olyan törvényt hozni, amivel rossz helyzetbe hozzák magukat.

A tandíj bevezetését, a hallgatói létszám csökkentését nem tartom rossz ötletnek, ha ez együtt jár majd az oktatás színvonalának emelkedésével, csak övön alulinak tartom a 4 évvel ezelőtti népszavazás és az adókkal amúgy is agyonnyomorgatott adófizetők jövedelmének tükrében.

A képzési díj visszafizetését is valamilyen szinten jogosnak tartom.

tundee 2012.01.21. 11:32:52

@zum trucc: Ha jól emlékszem csak Schmitt Pál után szabadon vette fel a doktori címet.:D

sakk22 2012.01.21. 12:12:04

A 4 évvel ezelőtti népszavazás nem arról szólt, hogy nem lesz többé tandíj, hanem arról, hogy lesz továbbra is államilag finanszírozott képzés (=nem kell MINDENKINEK automatikusan tandíjat fizetni). A kettő nem ugyanazt jelenti, azért ne mossuk össze.
Én egyetemista vagyok, államilag támogatott képzésen, és úgy gondolom, tartozom annyival a taníttatásomért, hogy nem húzok ki a diplomám megszerzése után örökre külföldre. A tanulás befektetés, nekem és az államnak - ha soha nem dolgozom itthon, az államnak (=rajtam kívül mindenki másnak) kidobott pénz, és nem tudom, milyen alapon formálok rá igényt. Ha az évfolyamtársaimra gondolok, szerintem nem baj, ha tudatosul bennük, mennyit fizet valaki a tanulmányaikért, talán kicsit felelősségteljesebbé válnak.

2012.01.21. 12:15:40

Tessék mondani minek kell diploma mekdonácban hamburgersütéshez? Minek diploma, amikor ma is diplomás mérnökök ezrei vannak utcán? Közhely hogy aktatologatástól nem megy a világ, -márpedig kevés diplomásra vár szakmai karrier- de most már teljesen kibújt a szög a zsákból. Nem kellene inkább munkahelyteremtésen fáradozni, és rendes normális munkát adni az embereknek, mint értelmetlen nívótlan oktatási rendszerben kínlódni, használhatatlan szakmákért görcsölni éveket, és ablakon kibaszni milliókat, hogy aztán diplomásként havi nyócvané árufeltöltőként végezze a prosztókám?

misztikus alfahím 2012.01.21. 12:27:54

@Öltönyösrabszolga:

Ha már a szövegértésnél tartunk, >a tandíj támogatásért cserébe hosszútávú elkötelezettség< lényege nem az, hogy "adósrabszolga" legyél, hanem az, hogy legyen lehetőséged tanulni, akkor is ha nem tudod megfizetni. Ez ugyan olyan kölcsön, mint amikor a taxis hitelből vesz autót és azzal keresi a kenyerét. Ha a keresetéből vissza tudja fizetni az autót jó döntést hozott, ha nem, akkor nem.

Nem fog itt tartani senkit a törvény? Ez sajnálatos, de ha nincs ez a törvény és ingyen mereszted a segged valamelyik egyetemen, akkor ugyanúgy le fogsz lépni. így legalább ha lelépsz, nekem nem került pénzembe.

Ez még csak nem is gazdasági kérdés. A gazdag Svédországban, ahol ráadásul igen sűrű a szociális háló, nincs igazán komoly felsőoktatás, nem ruháznak be az oktatásba. Ott az a stratégia, hogy a fiatalok tanuljanak inkább külföldön, aztán jöjjenek haza. Ha cinikus akarok lenni, akkor tanuljanak azoknál a marháknál, akik a saját pénzükből fenntartják a felsőoktatási rendszert és a náluk (az ő pénzükért ingyen) megszerzett tudást otthon kamatoztassák.

A képzett munkaerő elvándorlásának egyetlen ellenszere, ha nő az életszínvonal. ezt nem lehet egyik napról a másikra elérni, tehát a képzett munkaerő igenis el fog vándorolni, viszont fontos, hogy legalább azok pénzét akik itthon maradtak ne vigyék magukkal.

Egyébként pár év múlva sokan jönnek haza. Fiatalon, amíg buli az élet nagyon jó pl Anglia, de ha már szóba kerül a családalapítás, gyerekvállalás, gyerekek iskoláztatása, vagy ne adj isten betegség, akkor többen úgy látják valahogy mégis jobb itthon. Ezen pedig megint csak nyerünk. Szükség van kiművelt emberfőkre és szerintem egyáltalán nem árt, ha ezek 4-8 évig külföldön szocializálódnak és úgy jönnek haza.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.01.21. 12:29:27

@Könnyen elkaptuk, uram!: Magyarországon az ilyen limithez kötött diákhitel-visszafizetéssel szemben a legnagyobb ellenérv, hogy akkor még több minimálbérre bejelentett diplomás lenne.

NeBántsdAMacit 2012.01.21. 12:33:13

"A hitéleti képzésben részt vevő állami ösztöndíjas vagy állami részösztöndíjas hallgatót a
második és a negyedik pontban foglaltak nem érintik."

2. pont szól a tényleges röghöz kötésről, 4. pont pedig a visszafizetésről külhonba vándorlás esetén. Szuper, 10 millió papnövendék országa leszünk.

sakk22 2012.01.21. 12:40:10

Egyébként nem tudom, miért beszél mindenki nívótlan oktatásról, nem is igaz, hogy az. Miért bukdácsolnak akkor végig az emberek az egyetemen, ha olyan könnyű? Miért 2-es a BME-n az átlag? Miért jönnek az orvosira tanulni külföldről - igen, pl. Svédországból, Norvégiából?
Láttam én Nyugat-Európában is egyetemet (Erasmusszal), nem volt jobb.
Szerintem lehet Mo-n valódi tudást szerezni, de én általában azt tapasztaltam, hogy az évfolyamtársaim kiválogatják a legrosszabb tanárokat, nehogy véletlenül tanulniuk kelljen.

Egyébként ez egy ördögi kör... mit tegyen a friss diplomás, ha nincs itthon munkahely?
Ha az összes friss diplomás elmegy, és Mo. soha nem látja semmi hasznát a befektetésnek, honnan legyen pénz munkahelyteremtésre? Mindkettőt meg kell oldani, de erre nincs más megoldás, mint valamiféle fizetési kötelezettség, ha valaki csak külföldön kamatoztatja a tudását, tehát gyakorlatilag kiviszi a pénzt az országból.

Mocskos Állat 2012.01.21. 13:18:27

Rendkívül elhibázott ötletnek tartom, hogy vannak még államilag finanszírozott helyek.
És hogy pont műszaki területen növelik ezek számát. Mert pont az informatikus-mérnök-orvos-stb szakosok dobbantanak először.
Nekik kellene a legnagyobb költségtérítést fizetniük, mert nagyon hamar visszatermelik a képzési költségüket a munkaerőpiacon.
Jogász meg közgázos legyen, aki akar, természetesen azt is költségtérítéssel.

Ingyenes oktatást csak érettségiig, szakma megszerzéséig támogatnám.

Mondom ezt természettudományos végzettségűként...

Amúgy a magyar felsőoktatás általános színvonala nem rosszabb sokkal, mint a nyugati, főleg bizonyos szakokon (orvosi, fogorvosi, gyógyszerész, jogász, közgázos). Jártam pár nyugati egyetemen és a hallgatók sem éppen szorgalmasabbak arrafelé. Francia, német, angol tapasztalat.
A különbség egyszerűen annyi, hogy itt mi periférián vagyunk, álláslehetőség semmi, az is töredék bérért.
Rá kell állni azoknak a diplomáknak a képzésére, amiket nyugaton is tud használni az ember, azokért természetesen piaci árat kérni. A nyugati szint alá belőve. Így a felsőoktatás végre üzletté válhatna. Ahogy már régen az az orvos, fogorvos és gyógyszerész képzés. Milliárdos üzlet a svéd, ír, norvég, amerikai, iráni, izraeli hallgatók képzése.
Ezt kellene mérnök, informatikus szakokon is bevezetni.
És a magyarok is fizessenek. Mind, egy állami támogatott hely se legyen.

Mocskos Állat 2012.01.21. 13:25:22

@misztikus alfahím: Így van, a norvégoknál egyetlen orvosi egyetem sincs, mert drága, még annak a kurva gazdag országnak is. Egyszerűen elküldik a fiatalt magyar egyetemre, amit a magyar állam tart fenn magyar adófizetők pénzén, a norvégnak az itteni tandíj, durván hangzik, de fillérekbe kerül, főleg a nyugati tandíjhoz képest. Meg a norvég orvosi fizetéshez képest... és a magyar egyetemnek, egészségügynek még így is üzlet, hogy "olcsón" képez külföldieket.
Ezt kellene kiterjeszteni, más szakokon is kemény tandíjat kérni a magyaroktól is, mert akár ingyen, akár pénzért tanul, nem marad itthon. Akkor legalább fizesse ki a képzését. Ez a minimum.

Ha jól fektet be, jó szakot választ, akkor vissza tudja fizetni egy-két év alatt, ha meg hülye volt és a bivalybasznádi főiskola gazdálkodási szakára ment turizmus-vendéglátás szakra, akkor menjen Angliába pultosnak és pengesse ki lassabban.
Így pár év alatt megtanulnak felelősséget vállalni az emberek a döntéseikért, a jövőjükért.
Ennek az elvnek alapján természetesen az a véleményem, hogy a devizahiteleseket sem kellett volna megmenteni... de ez már egy másik történet.

Scaramella va alla guerra · http://www.youtube.com/watch?v=q1TIv7Rd3kk 2012.01.21. 13:46:41

@lokotus:
" De pl mérnököket(én egy ilyen cégnél dolgozom) még mindig keresnek, sőt szenvednek a cégek, hogy nem találnak rendes dolgozókat.."

1. Valószinűleg nem fizetnek annyit amennyit kellene, azért nem találnak. Ugye kereslet kínálat. Meg nem az alacsony költségekkel, hanem az innovációval kellene versenyképesnek lenni.

2. Megnyugtatlak, mérnöki illetve term. tudósi vonalon a bérkülönbség ugyanúgy megvan, sőt még jobban.

3. Amiért az ember kimegy, az nemcsak a pénz hanem a szakmai fejlődés és a nyugalmas, stresszmentes élet és átlátható szabélyrendszer.

Mindenesetre ha én Magyarországon maradtam volna, a negyedét nem tanultam volna annak, amit külföldön. magyarország elmaradott ország, ide nem kellenek sem innovátorok, sem pedig a legújabb módszerek. Így ezeket Magyarországon nem is lehet megtanulni.

És akkor még nem is nyilatkoztam a magyar mentalitásról : hogy a normaszegést jó fejségnek veszik. Amikor most télen hazajöttünk, két dolog szökött szembe : valaki Kecskeméten az állatkertben "puszta jófejségből" persze heccelte és kövekkel dobálta az oroszlánt, másvalaki az Atilla őton a Moszkva térig végig a buszsávban ment és még ö volt felháborodva, amikor erre figyelmeztettem.
Az egyéb munkahelyi oszd meg és uralkodj tipusú dolgokat 4 évig láttam Magyarországon, és annyi untig elég volt belőle.

Twoshed 2012.01.21. 15:06:25

@SvenH.: "es kulfoldon mindig egy feher nigger marad az ember... "

Itthon is, csak még a fizetés is szar. Ezen a két dolgon (de legalább az egyiken) kéne változtatni, és nem mennének el tömegesen.

meglehetvenni 2012.01.21. 15:15:03

Megvettem a telket. Kapásból ajánlottak három ügyvédet, de négy hónapig kerestem kőművest.
Valami itt nagyon nem jó.

smartdrive 2012.01.21. 15:59:44

jézusom, de buta vagy

nem az a célja, hogy itthon tartsa a delikvenst, hanem hogy visszahozza a költséget, ha nem a munkája, akkor a visszaadott pénz árán

mirx 2012.01.21. 16:20:32

@altimus:

"a svajci allami ado ekkora fizetesre olyan 12% korul van. amit viszont nem szamoltal az a nyugdij i/ii piller, ami viszont eleg durva elvonas. igaz, hogy a ii piller egyeni szamlan gyulik."

akkor elmeselem a berpapirom:
- 9.5% forrasado
- 5.15% nyugdij egyik
- 5.9% nyugdij masik
- 1.10% munkanelkuli tamogatas

osszesen kb a bruttom 80% a nettom, ami korantsem durva, tekintve, hogy ugyanebben a munkakorben amikor eljottem magyarorszagrol, a nettom kb 52%-a volt a bruttomnak.

frankban egyebkent az otthoni es a svajci nettom kozott a kulonbseg majdnem 5000 CHF. havonta...

Haloperidol 2012.01.21. 16:26:52

@lokotus:
Azert ez nem igz igy. Normalis orszagokban, ahol NORMALIS bolcseszkepzes van, mit gondolsz, kik irjak pl. a TV sorozatok forgatokonyveit, kik irjak a reklamokat, kik a fizetett bloggerek? Kik azok, akik a Google-nal vagy mas cegeknel a szamitogepes forditas, lingvisztika alapjait csinaljak? Hat BOLCSESZEK!!
Miert ENNYIRE szar az osszes magyar film es filmsorozat? Mert nincsen rendes bolcseszkepzes Magyarorszagon. Igenis, az okos, jo bolcseszek jo kepzessel el tudnak helyezkedni a vilagban, csak az a baj, hogy Mo-n csak az elvarazsolt, tarisznyas seggefjek, akik semmire sem jok, azok mennek bolcsesznek, ellebecolgatnak par evig, utana meg mennek benzinkutra dolgozni. Tisztelet a kivetelnek.

Haloperidol 2012.01.21. 16:31:47

@Könnyen elkaptuk, uram!: Csak azert gondolod, hogy kulfoldi, mert nem "caucasian"? Megsugom, annyi fekete es azsiai brit allampolgar van, hoyg Temzet lehet veluk rekeszteni. Sok olyan van, aki mar masodik vagy harmadik generacios. Ezek nem kulfoldiek.

Haloperidol 2012.01.21. 16:43:29

@Elstron: Ha a Corvinus rendelkezik a legjobb elhelyezkedesi mutatokkal, az akkor azt jelenti, hogy a diakok nagyobb valoszinuseggel fognak fizetni a kepzesert, mert jobban megeri nekik.

Nem akkora hulyeseg ez az allambacsi sajat szempontjabol: miert fizessen az allam, ha a diak ugyis kifizeti? Es akkor mar inkabb a Corvinusert fizessen, mint valami videki noname fosuliert, az jobban megeri mindenkinek (na jo, a videki fosulinak nem...)

Haloperidol 2012.01.21. 16:53:35

@sakk22:
A magyar felsooktatas nem tul magas szinvonalu, hanem a kulfoldiek szamara olcso, azert jonnek ide. Az orvosi egyetemek jok, a BME is jo. Viszont par videki foiskola es egeytem, ami az utobbi 2 evtizedben alapult, az gyalazatosan szar szinvonalu. Egy baratom, aki egy munkaerotoborzo cegnel volt, mondta, hogy egy csomo ceg kiadta, hogy amikor a CV-ket szortirozzak, akkor azt, aki egyik vagy masik foiskolan kapott informatika vagy mernoki diplomat, azt ne is kuldjek at, mert annyira rossz volt ott a kepzes. Ezekre a foiskolakkal 2-es matematika erettsegivel siman be lehetett jutni. Most remelhetoleg senki nem akar majd ilyen kamu diplomakert fizetni, amivel nem lehet mejd elhelyezkedni. Eddig is csak azert mentek ilyen kepzesekre, mert mgerte nekik a diakigazolvany meg a lebecolas. Sokan fuvet arultak, igy meg anyuci kasszajat sem terheltek, az oktatas ingyenes volt, bejarni nem volt muszaj. A tanarokat lefizetted, mert azok sem akartak buktatni igazan, siman atengedtek a vizsgan. Hallagato es tanar nagyon jol eggyutt tudott igy dolgozni az ilyen helyeken.

sw_engineer 2012.01.21. 17:31:26

Szerintem megint fordítva ülünk a lovon...
A térítéses képzés, illetve az a szándék az államtól, hogy ha támogatja valakinek a képzését, akkor idővel valamit vissza is kapjon nem ördögtől való.
Csak éppen ennek a technikai lebonyolítása nem kivitelezhető ebben a formában (pl. hogyan és mikor tudja az állam behajtani a követelését attól, aki a diploma megszerzése után eltűnik külföldön).

Miért nem fordítjuk meg az egészet ebben a formában?
1. A hallgató tandíjat fizet (a nagyon tehetségeseket, nehéz agyagi helyzetben levőket ösztöndíjjal segítik). Aki a tandíjat nem tudja fizetni, diákhitelt vesz fel. Így a hallgató akkor fizet egy szolgáltatásért, amikor azt igénybe veszi, így jobban meggondolja, hogy tényleg akar valamit kezdeni azzal a diplomával, vagy csak el akar lébecolni pár évet. Ebben az esetben (mivel fizet egy szolgáltatásért) kérhet is színvonalat az egyetemtől.
2. Miután megszerezte a diplomát két dolgot tehet: elkezd itthon dolgozni, és elkezdi törleszteni a diákhitelt. Itt jöhet képbe az állam: mivel az egyén az ország gyarapításán dolgozik, ideje viszonoznia. Mivel tudja ezt? Adójóváírással: az illető csökkentheti az adóját azzal az összeggel, amelyet a diákhitel törlesztésére kellene szánnia. Így a pályakezdőt nem nyomorítaná meg a diákhitel visszafizetésének fenyegetése. Ezzel szemben az a végzős, aki elhagyja az országot, nem tudna adójóváírást érvényesíteni, viszont a diákhitelét törlesztenie kellene.

Ebben a felállásban mindkét fél akkor fizetne, amikor a szolgáltatást igénybe veszi (a hallgató, akkor, amikor egyetemi évei alatt felszedi a tudást, az állam pedig akkor, amikor a képzett egyén elkezd dolgozni az ország épülésén).

8001A 2012.01.21. 21:33:23

@misztikus alfahím: "Egyébként pár év múlva sokan jönnek haza. Fiatalon, amíg buli az élet nagyon jó pl Anglia, de ha már szóba kerül a családalapítás, gyerekvállalás, gyerekek iskoláztatása, vagy ne adj isten betegség, akkor többen úgy látják valahogy mégis jobb itthon."

Ugye neked nincs gyereked, hogy olyan ökörségeket feltételezel, hogy valaki a gyerekeit abba a kilátástalanságba akarja visszavinni?
(Arról nem beszélve, hogy az egészségügyi ellátás és az oktatás is jobb nyugaton.)

2012.01.21. 22:17:03

@LION_heart: "Megsugom, annyi fekete es azsiai brit allampolgar van, hoyg Temzet lehet veluk rekeszteni."

Ebben teljesen igazad van. de hidd el, nagyon sok az itt tanulók közül a nem Brit állampolgár.
Talán elkerülte a figyelmedet, hogy egy Dél-Afrikai fiúra hivatkoztam.
De a barátom egy Elefántcsont-parti lánnyal jár, aki szintén hasonló módon tanul itt.

2012.01.21. 22:23:15

@8001A: "(Arról nem beszélve, hogy az egészségügyi ellátás és az oktatás is jobb nyugaton.) "

Ezt ugyan kétlem-cáfolom, de a többi, amit írtál, az igaz, nagyon is! Ha a gyerekem elkezdte az iskolát Angliában, minek vinném haza? Hát nem jobb egy akármilyen itteni diploma? A magyar cégek hasraesnek tőle, mert angolul van! Röhej!

Ja, egészségügyi ellátás: szeretném módosítani a véleményem azzal, hogy természetesen akkor magas színvonalú az otthoni, ha már megtaláltad a megfelelő orvost. Ami akár sokba is kerülhet.
Innentől megint neked van igazad, mert ugye akkor már nem olcsóbb a magyar !

2012.01.21. 22:29:01

@sw_engineer: Nagyon világosan megfogalmaztad.
Én már csak egy dolgot hiányolok: ha fizetek a szolgáltatásért, szerződés alapján, akkor miért nem kérhetem számon az eredményt?
Mondjuk miért kell a hallgatóknak rettegni minden vizsga előtt? Hogy mondjuk ma melyik nyakkendőjét vette fel a vizsgáztató, vagy ha feldobja az indexeket a levegőbe, az enyém a földre esik-e, vagy az asztalra, és hasonló szellemes vizsgáztatási módszerek.

Jártam két tanfolyamra is Angliában. Mostmár tudom, mit jelent, hogy itt arra kíváncsiak, mit tudsz, otthon meg arra, hogy mit nem.

2012.01.21. 22:34:38

@Mocskos Állat: Kicsit propaganda ízű a szöveged.
Miért hiszel el mindent, ellenőrzés nélkül?

2012.01.21. 22:38:46

@Mocskos Állat:
A gugli a jóbarátod! Az első kattintásra: szeretettel várják a diákokat.
Orvosira is.

Költségtérítés
A norvég felsőoktatási intézményekben nincsen tandíj, jóllehet bizonyos szakmai programok, kiegészítő és speciális programok, valamint egyes magánintézmények különböző díjak megfizetését írhatják elő. Megélhetési költségeket biztosító ösztöndíjakat csak az ösztöndíjas programokban résztvevő diákok kapnak. Az önköltséges diákoknak igazolniuk kell, hogy tanévenként legalább 80 000 norvég koronával (megközelítőleg 10 000 euróval) rendelkeznek.

A következő külföldi állampolgárok jogosultak kölcsönöket felvenni illetve ösztöndíjakban részesülni az Állami Diákhitel Alapból:

északi országok állampolgárai
EGT (Európai Gazdasági Térség) országainak állampolgárai
Kelet-közép-európai állampolgárok, valamint a fejlődő országok állampolgárai
politikai menekültek és azok, akik humanitárius okokból kaptak tartózkodási engedélyt
bevándorlók

Rand 2012.01.23. 01:50:20

@Zigomer Trubahin: nekem tavaly havi bruttó 10k font volt a fizum, ráadásul kezdőként, igaz, bónusszal együtt. Kutatok egy hedge fundnak, sok kódolással. Kellett hozzá két diploma, PhD, meg négy év az egyik legjobb angol egyetemen. Na és persze sok-sok mázli, és hogy a cégnek is jól menjen.

Szóval nem lehetetlen akár a jelzett összeg dupláját is kapni, kintről jövő, alkalmazott magyarként sem. Volt másik itteni ismerős hasonló fizuval, tisztán IT melóval - mondjuk tényleg egy top Java gururól van szó.

A papírokat PhD-ig bezárólag amúgy Magyarországon csináltam meg, ahol összesen öt hónapot dolgoztam eddig. Ennyit fizettem vissza a magyar adófizetőknek. Egyszer talán majd hazaköltözünk, akkor talán tudok majd törleszteni valamit. De lehet, hogy nem fogunk.

Nu, mit gondoltok, legyen tandíj? :)

Zigomer Trubahin · http://ertedmar.blog.hu/ 2012.01.23. 02:20:22

@Rand: Vazze, két diplomával meg egy PhD-vel és négy évvel "az egyik legjobb angol egyetemen" biztos megérted, ha egy sort gondolkozol is rajta, hogy ha az a kérdés, hogy "mennyit keresnek az emberek külföldön", akkor átlagos eseteket érdemes megvizsgálni.

Eszerint a link szerint például Angliában a miniszterek - miniszteri és parlamenti képviselői fizetésüket egybevéve - havi bruttó 11214 fontot keresnek. Ha te kezdőként "kutatással és kódolással" havi bruttó 10000-et keresel, akkor az minden bizonnyal a legkevésbé sem tekinthető átlagosnak. Erről ennyit.

www.parliament.uk/documents/commons-information-office/m06.pdf

Ui. Lenyűgöző!

Rand 2012.01.23. 02:47:37

@Zigomer Trubahin: Ja, ha átlagos eseteket nézünk, akkor eleve ne a programozókról beszéljünk. Ők itt is a felső 10%-ban kezdenek. Ha megnézed pl. az www.efinancialcareers.co.uk/ oldalt, láthatod, hogy a Cityben az enyém nagyjából átlagos fizunak számít. A bónuszok gyakran megduplázzák az alapfizetésed.

Na és persze nemcsak pénzügyi területen lehet ennyit keresni. Helyi au-pair ismerősök dolgoztak itteni gazdag családoknál, időnként beszámoltak róla, hogy az olajcég HR-esének mikor jön meg az új kisrepülője, vagy a sebész házaspár pontosan hol is nyaral most.

Úgy sejtem, a minisztereknek itt sem az alapfizetésük a legnagyobb bevétele... Volt itt is egy szép visszatérítési botrány egy pár éve. De miniszter valószínűleg tényleg nem lesz ejtőernyős magyarból, szóval elismerem, minden nem elérhető :)
süti beállítások módosítása