Olyan érzés volt, mintha egy dodzsemben ülnék. Minden olyan valóságos, autószerű, ám surrogó gyorsulási hang, csak két pedál van, nem kell figyelni semmire, csak menni, menni. Az is a vidámparki antennásokra emlékeztetett, hogy ha elértem a kellemes futótempót, onnantól kezdve akár mélyedést is nyomhatok a padlólemezbe, akkor sem hajlandó gyorsabban menni. Talán ütközni is olyan vele, de ezt nem próbáltam ki! Íme a Citroën C1, picit átépítve, egy angol cég által, teljesen elektromos hajtásúvá. Nem koncepcióautó, neem, megvásárolható bármely földi halandó számára.
Papíron, a cég szerint remek kis városi alternatíva lenne, ugyan picit mélyebben kell zsebbe nyúlni, de Londonban ez igazán gyorsan megtérül, ha az ember tényleg jár vele a belvárosban. Nincs congestion charge, alias dugódíj. Ez napi 8 font. Rengeteg ingyenes parkolóhely van neki (tényleg, nem csak prospektusízu kamu). A Parkolás pedig itt a legdrágább, helytől függően ez napi 20-50 font. (tehát ha dolgozni jársz vele, legyen csak évi 200 nap, és a 20 fontos díjjal számolsz, az évi 4000 font.) Útadó Nincs. Ez benzineseknél teljesítményfüggően évi 100-400 font. A Biztosítás is igen olcsó rá. Az áram sok töltőponton ingyen van (amig a városvezetésnek is érdeke nyomni a dolgot), de amúgy is sokkal olcsóbb, egy feltöltés kb 1 font. Plusz a brit kormány tervezi, hogy támogatja majd az elektromos autót vásárlókat egyszeri 5000 fonttal.
De ha tényleg ilyen jó autó és tényleg ennyire megéri anyagilag, akkor miért nem vesz mindenki ilyet?
Mert nem olyan jó autó. Kerek 10 ezer fonttal drágább a dodzsemes verzió az alap benzinesnél, (6500 font vs 16500 font) ami riasztó lehet, de tegyük fel, a fent leírt anyagi előnyök miatt 2-3 éven belül megtérül, onnan meg csak termeli a pénzt. Bár a szervízköltségekről, és az akkuk élettartamáról mindenki mélyen hallgat, ami nem megyugtató ismerve a sales-es hozzáállást: ha valami vállalhatatlan, akkor inkább ne beszéljünk róla. Illetve egy helyen láttam, 7 évet mondanak az akksikra, ami ismervén a gyári adatos lódításokat kb 4 év lehet valójában.
Node, ez még odébb van, jelenleg van egy vadiúj kis négy üléses játékautó, ami a gyártó szerint 100-110 km-es hatótávot enged, ami nem hangzik nagyon rosszul. 60 mérföldes csúcssebességet is ígérnek, ami 100km/h, városba bőven elég, Londonban meg aztán főleg, a legnyagyobb megengedett sebesség egyes helyein a körgyűrűnek 50 mérföld/h, tehát 80 km/h. Nos... ez mind szép lenne, ha igaz lenne. Kereken 54 km-t tettem meg Evie-vel, ezalatt az akku töltöttsége 96%-ról 29%-ra apadt. 25% alatt állítólag lekorlátoz sebességben, épp csak vánszorogni lett volna képes. Tehát a hatótávolság mondjuk jó 60 km a vállalt 100 helyett. Pedig igyekeztem finoman vezetni, gurulni ahol csak lehet, a féket csak vészesetben nyaldosni, hátha elkerülhető a teljes megállás.
A végsebesség. Nos, egyszer sikerült belőle 59 mérföld per órát kicsikarni, de ez egy hosszú lejtő végére sikerült, végig padlógázzal. A reális, amit egyenesen el tud érni az 40-50 mérföld óránként (60-75km/h). Az emelkedőn lassul. 12. kerületi lakosoknak egyenesen nem ajánlott, nem tudom akkora hegyekre fel bírna-e menni.
Töltés. Hivatalosan hét óra, Otthon, konnektorból, vagy, a 300 nyilvános pont egyikéből. Ezek jelenleg ingyenesek, és itt a szemközti tesco parkolójában is van egy. Nos, amig felcuccoltuk a szekrényeket, beálltam a tescohoz tölteni. Jó fél órát állt a parkolóban, és kemény 2 %-ot sikerült rátölteni. Szóval ezek szerint lassan indul, aztán majd belehúz a vége felé. Esetleg egy mérnökember hozzászólása érdekelne róla, miért van ez így.
Ja igen, az igazsághoz hozzátartozik, hogy elmebeteg módon nyúztuk, amellett, hogy örömködtünk, elmentünk vele az Ikeába, és vettünk egy háromajtós hálószobai szekrényt és egy magas polcos szekrényt a nappaliba. Meg pár apróságot, tányérok, edények, ilyesmi. Tehát hazafelé igencsak meg volt pakolva a 800 kilós kis jószág, két ember, az 150, meg az ikeás apróságok az még 80-100 kiló lehetett. Feltűnően gyorsabban fogytak a százalékok, megérzi a súlyt. Kipakolás után, egyedül beleülve valóságos kis rakétának tűnt. Amig mellém nem állt egy kis Micra és porig nem alázott a rajtnál:)
Megéri-e? Az attól függ. Ha olyan elvárásaim vannak felé, mint egy AUTÓ felé, akkor határozott nem. Lassú, keveset tud menni egy feltöltéssel, ami szintén lassú. Megpakolva, sok emberrel méglassabb, mégkevesebbet tud menni. Ha a tömegközlekedés alternatívájaként tekintek rá, városi rohangálósként, akkor... olcsónak olcsó, ám ugynaúgy áll a dugóban, mint a robbanómotoros testvérek. Mindenesetre a fejlődés elindult, 1-2 éve még csak a kis indiai G-whizz (Reva) volt a villanyautó, ami inkább egy villanymotoros segédmotorkerékpár, két fő részére. Ez nagyobb, töréstesztileg hozza a C1 szinvonalát, még ABS is van benne, meg légzsákok. Van csomagtér, ahová befér 10 kiló krumpli, meg 4 embert is megvéd az esőtől. Aztán jön a Chevrolet Volt, a Tesla Roadster, A Mitsubishi, a Toyota, a BMW és még sokan mások is fejlesztenek.
Ha azt nézzük, hogy a robbanómotoros technológiának is eltartott 30-40 évig, mire elfogadható darabokat produkált, az elektromosnak is adjunk időt, ezek még csak az első példányok! Összegezve: Móka, vidámság, vasárnapi bevásárlóautónak aranyos. A körgyűrűn kívülre azért nem merészkednék vele, autópályára főleg nem. Második autónak, gyereket elhozni az oviból, hazafelé posta, erre mind jó. Aki nem szeret tömegközlekedni, és van esélye feltenni tölteni napközben, annak is megfelelhet. Aztán majd pár év múlva kiderül, mekkora a szervízigénye, és ér-e valamit használtan.
Végül lássuk, tud-e mozogni a kisautó, katt a videóra!